Předělání brusky

11.12.2023

Tento týden se objevil problém s mou bruskou a tak jsem sem musel věnovat jeho řešení. Konkrétně šlo o to, že při vysokých rychlostech bruska hodně vibrovala a ložiska koleček dostávala hodně zabrat a poměrně rychle se opotřebovávala.

To bylo díky tomu, že kolečka měla rozměr pouhých ca 30 mm a hnací kolo na motoru nebylo zcela koncentrické s osou otáčení. Koupit kompletní sadu koleček a nové hnací kolo k motoru si nemohu dovolit, takže jsem věnoval týden opravám a vylepšování. To je jedna z mála výhod stroje, který si člověk postavil sám – můžu ho sám kdykoliv opravit nebo změnit, jak se mi zlíbí.

Zvětšil jsem průměr kladek z 30 na ca 60 mm tím, že jsem na ně natočil pruhy tkaniny napuštěné epoxy pryskyřicí a tak jsem na nich udělal silnou vrstvu micarty. Výslednkem byla poněkud hrbolatá a šišatá kolečka. Na hnací kolečko na motoru stačilo přidat ca 5 mm micarty. V závěru jsem všechna kola sbrousil a stočil, aby povrch byl koncentrický s osou rotace.

Bohužel nemám aktuální foto "před", ale to až tak nevadí, na obrázku jsou vidět vnitřní hliníková jádra, což jsou de-facto původní kolečka. Zdvojnásobení obvodu kolečka snižuje rotaci (a tímpádem zátěž) ložisek na polovinu. Vylepšená koncentricita hnacího kola na motoru značně snížila vibrace pásu.

Když už jsem se opřel do předělání brusky, rozhodl jsem se kompletně předělat i opornou desku za pásem, ale to mohu udělat až příští týden, protože na to jsem musel objednat materiál, který jsem bohužel nenašel ve své hromadě haraburdí.